12. února 2014 10:01
Mlha a nízké mraky. Nad americkými pozicemi v belgických Ardenách přelétává v prosinci 1944 i při nízkých mracích několikrát za den německá stíhačka. Luftwaffe už mele z posledního a spojenečtí vojáci se diví, že Hitler plýtvá nazdařbůh pro něj tak vzácným leteckým benzinem…
Přelety ojedinělých německých stíhaček nad západní frontou i při velmi nízké oblačnosti a občasných mlhách však nebyly náhodné. Hluk leteckého motoru měl přehlušit rachot tanků, které se přesouvaly co nejblíže k frontě, aby se Němci pokusili o poslední zoufalý zvrat v zápase proti obrovské přesile na západním bojišti.
Mlha zastavila letectvo
Nízká oblačnost a mlha byly tím, s čím generálové wehrmachtu ve svých plánech kalkulovali záměrně. Absolutní nadvláda amerického a britského letectva od vylodění v Normandii způsobovala už několik měsícům obrovské ztráty nejen vojákům, ale také na technice. Pro střemhlavé bombardéry představovaly německé obrněnce snadný cíl a motorizované divize nemohly přes den podporovat pěchotu.
Němci věděli, že možný úspěch ofenzívy v Ardenách jim přinese jedině špatné počasí, což byl z hlediska útočníka svým způsobem válečnický paradox. Nízké mraky a podzimní a zimní mlhy a inverze (nad kterými dnes obyčejně jen lomíme rukama) mohly jako jediní přírodní spojenci eliminovat americko-britskou vzdušnou nadvládu a staly se už při letním plánování útoků kalkulovaným pomocníkem.
Německá generalita měla k dispozici mapy počasí v tomto regionu v listopadu až lednu a vycházelo jí, že v půlce prosince nastane „dobré“ počasí.
Pozemní jednotky wehrmachtu tak mohly po zahájení ofenzívy počítat s tím, že poslední zbytky tankových sil nebudou vystaveny snadnému ostřelování a bombardování letadel.
Kýč na obloze, katastrofa na zemi
Postup německých jednotek se zastavil zhruba kolem Štědrého dne 1944. Příčinou nebyly jen docházející zásoby paliva (Němci počítali s tím, že se jim podaří obsadit zásobovací místa spojenců, což se neuskutečnilo) pro tanky a transportéry, ale i jasně modrá obloha, která vrátila do vzduchu spojenecké letectvo.
Jednak bylo možné ze vzduchu opět zásobovat obklíčené americké jednotky v Bastogne a jednak se bitevníky opět vydaly na lov německých tanků a vojáků. Kýčovitě modré nebe, tak oblíbené na obrazech nebo pohlednicích a barevných fotografiích, znamenalo pro hitlerovskou armádu konec nadějí na zlom ve válce, alespoň v západní části Evropy.
text a foto: Pavel Hrabica
na fotografii americký tank v Bastogne na centrálním náměstí, který připomíná boje v Ardenách
Jarní příprava na sečení zahrady vyžaduje také pravidelnou údržbu, u bubnových sekaček s vlastním... více
Dokáží Velikonoce předpovědět příchod jara? Blížící se Velikonoční svátky ohlašují kromě... více
Svatý Patrik je patronem Irska a jeho svátek, 17. března, je spojen s oslavami jara a nového života. V České... více
Za poslední rok, co se účastním různých klimatickým konferencím a studuji nejnovějším věděckým... více
Batátová polévka je vydatná a lahodná krémová polévka, která je ideální pro chladné dny. Batáty jsou... více
Leden je měsícem, kdy zima doslova klepe na dveře. Den se sice pomalu začíná prodlužovat, ale teploty stále... více
Tisková zpráva - Globální teploty dosáhly v roce 2023 mimořádně vysokých hodnot. Služba Copernicus pro... více
Dne 18. prosince 2023 začala na Islandu sopečná erupce. Tato erupce se odehrála na poloostrově Reykjanes,... více
V posledních letech se na internetu objevují články, které tvrdí, že na historických fotografiích a videích... více
Pády jsou v zimním období jedním z nejčastějších úrazů. Nejde jenom o pády na ledu, ale i o pády... více
|
Aplikace pro Windows 10/11 nebo chytré mobilní telefony |
---|