Slunečno Předpověď počasí Slunečno.cz / Články o počasí /

Teleskop Hubble detekoval nejstarší hvězdu

7. dubna 2022 10:58

Hubbleův vesmírný dalekohled zahlédl hvězdu vzdálenou 12,9 miliardy světelných let od Země, nejstarší a nejvzdálenější objekt, jaký byl kdy zaznamenán, uvedla NASA ve středu. Vesmírná agentura uvedla, že teleskop detekoval světlo z hvězdy, která existovala během první miliardy let po takzvaném velkém třesku. To je nový rekord pro Hubbleův teleskop, jehož předchozím nejstarším objevem byla hvězda stará asi 4 miliardy let.

Vědci uvedli, že byli schopni rozlišit hvězdu tím, že se na ni dívali skrz prostor zkřivený kupou galaxií označenou jako WHL0137-08. Warp vytvořil "přirozenou lupu", která pomohla zesílit světlo z hvězdy, uvedla NASA ve zprávě.

Vědci, kteří hvězdu přezdívanou Earendel objevili, o tom napsali v časopise Nature.

"Zpočátku jsme tomu skoro nevěřili, byla mnohem dál než předchozí nejvzdálenější hvězda s nejvyšším rudým posuvem," řekl hlavní autor Brian Welch z Johns Hopkins University.

"Normálně v těchto vzdálenostech vypadají celé galaxie jako malé šmouhy, se světlem milionů hvězd, které se mísí. Galaxie hostící tuto hvězdu byla zvětšena a zdeformována gravitační čočkou do dlouhého srpku, který jsme pojmenovali Sunrise Arc."

NASA uvedla, že objev otevírá dveře jejímu novému, výkonnějšímu vesmírnému dalekohledu Jamese Webba, aby se mohl podívat na Earendel.

JWST, který byl vypuštěn 25. prosince, je nejvýkonnějším dalekohledem, jaký byl kdy vypuštěn do vesmíru, a bude využívat infračervenou technologii k pozorování objektů dále od Země než kdy předtím.

"Od Webba očekáváme, že potvrdíme, že Earendel je skutečně hvězda, a také změříme její jasnost a teplotu," řekl spoluautor Dan Coe z Space Telescope Science Institute.

"Očekáváme také, že zjistíme, že galaxie Sunrise Arc postrádá těžké prvky, které se tvoří v následujících generacích hvězd. To by naznačovalo, že Earendel je vzácná, masivní hvězda chudá na kovy."

Vědci se domnívají, že Earendel je 50krát větší než naše Slunce a je milionkrát jasnější.

Zdroj: accuweather