Líbí se mi web Slunečno.cz

Líbí se Vám web Počasí Slunecno.cz ?

Vyhledat místo:

SlunečnoPředpověď počasí Slunečno.cz - Články o počasí - Spojené státy stále první ve výzkumu vesmíru na věčné časy a nikdy jinak

Spojené státy stále první ve výzkumu vesmíru na věčné časy a nikdy jinak

6. září 2017 07:20

WASHINGTON (Aug. 24, 2017) - Největší strategické mise NASA, jako Habblův teleskop, vozítka na Marsu (Spirit a Curiosity, sry Opportunity, it's interesting story) nebo pozorování plochy Země prostřednictvím satelitů, jsou zásadní pro udržení Spojených Států jako globálního lídra v průzkumu vesmíru a mohou pokračovat až jako primární komponenta balancovaného vesmírného programu, který zahrnuje velké, střední a menší mise, říká nejnovější report vydaný Národní akademií pro vědu, technologie a lékařství (the National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine). Report vydaný NAP/NASA zjistil, že kontrola výdajů zůstává zachována v míře potřebné pro udržení stability vesmírných programů.

Velké vědecké mise pro výzkum vesmíru NASA hrají zásadní roly v každé ze čtyřech vědeckých divizí agentury - astrofyzika, věda o Zemi, héliofyzika/héliosféra (věda o Slunci) a planetární vědy (planetary science) - jsou nezbytné při usilování o zodpovězení vědeckých otázek. Když jsme tváří v tvář konfrontování s otázkou, jak zachovat vývoj a operační možnosti předních misí NASA, často také agentura používá jako podklady tématicky podobné výzkumy Národních Akademií, stejně jako odborníky z řad veřejnosti prostřednictvím vědeckých, výzkumných nebo odborných komunit. Ty jsou sledovány a jejich zjištění průběžně zkoumána pro účely použití NASA.

Jednotlivé mise se liší co do rozpětí vědeckého rozsahu od malého počtu veděckých cílů až po největší rozpočty pro ty největší mise, stejně jako průběžné vyhodnocování výběrových šetření, které z cílů se nacházejí na největším počtu různých stupňů požadovaných rozpočtů. Tento přístup dovoluje NASA vyvíjet, pokud je potřeba, méně finančně náročné impementace strategií (známé jako “de-scoping”) pro mise, které nebyly realizovány z důvodu omezení nebo nedostatku finančních prostředků vzhledem k jejich celkové náročnosti. Zároveň umožňuje realizovat tyto mise později v budoucnu.

V minulosti se u NASA většina pozornosti soustředila na velké mise, ale je také známá historie jejich celkových nákladů převyšující původní odhady, což mělo několikrát drastický vliv na rozpočet agentury. Vesmírný teleskop Jamese Webba - The James Webb Space Telescope (JWST) je typickou ukázkou velké mise, kde NASA získávala zkušenosti s postupným nárůstem nákladů oproti původním předpokladům. Velké cenové skoky v nákladech byť jen pro jednu jedinou misy, může zásadním způsobem negativně ovlivnit celý vědecký program NASA.

Z děchto důvodů NASA v uplynulém desetiletí vyvinula mechanismy pro vyhodnocení nákladů (cost-evaluation) a nákladů spojených s managementem (cost-management), které se ukázaly jako efektivní, ale je možné dále pokračovat ve zdokonalování těchto nástrojů, které umožňují lepší kontrolu nákladů a rizika pro každou misy NASA.

,,Nové technologie vyžadují nové metody odhadu nákladů, " řekla Kathryn Thornton, ředitelka pro technologie aerospace (the aerospace engineering program) z Univerzity ve Virginii, která zároveň pomohla opravit Hubblův teleskop (the Hubble Space Telescope) během její první servisní misi na orbitě.

Contacts:

Riya V. Anandwala, Media Relations Officer
Andrew Robinson, Media Relations Assistant
Office of News and Public Information