🌞 Předpověď počasí Slunečno.cz / Články o počasí /

Vědci potvrdili souvislost mezi lidským zdravím a mikroorganismy z prostředí

11. září 2017 17:04

Nová zpráva Národní akademie věd, inženýrství a lékařství pojednává o lepším porozumění vztahu mezi mikroorganismy, vnitřním prostředím a lidským zdravím. I přes rostoucí výzkum v této sekci zůstává mnoho souvislostí dosud neznámo a nepochopeno.

Vnitřním prostředím jsou zde myšleny prostory, kde lidé tráví nejvíce času, což jsou naše domovy, kanceláře a školy. Mikroorganismy nacházející se v těchto prostorách zahrnují viry, bakterie a plísně, které sem vstupují prostřednictvím ovzduší a vody. Nacházejí se na domácích zvířatech, rostlinách, hlodavcích a jsou i v nečistotách uvnitř budov. Tyto mikroorganismy žijí i na lidské pokožce a v trávicím traktu a pronikají do vnitřního prostředí.

Vztahy mezi vnitřními mikroorganismy a lidským zdravím jsou velmi složité, poukazují dostupné důkazy, a jejich účinky mohou být od škodlivých, přes neutrální až po příznivé. Například, zatímco některé mikroorganismy nalezené ve vlhkých budovách či budovách poškozených vodou jsou spojeny s respiračními problémy, jiné studie ukazují, že děti vystavené účinkům některých mikroorganismů v raném dětství mají menší riziko vzniku dušnosti či alergického onemocnění.

Hloubkové studie na zvířatech a laboratorní vyšetřování zvířecích modelů by mohly přispět k pochopení souvislostí mezi expozicí mikrobů nacházejících se ve vnitřním prostředí a různými dopady na lidské zdraví.

Multidisciplinární výzkumný program bude vyžadovat integraci odborných znalostí z mnoha vědeckých, zdravotních a inženýrských oborů, včetně klinických odborníků a odborníků v oblasti navrhování, provozu a údržby budov.

Jakmile tato sdružení lépe porozumí, bude důležité převést tyto znalosti do praxe: zaktualizovat pokyny, standardy a kódy pro návrh a provoz budov.

Veřejná diskuse s členy výboru se uskuteční dnes 11. září 2017 v Národní akademii věd.

Mikrobiologie sympozia o výzkumu a aplikacích zabudovaného prostředí se uskuteční 10. - 12. října 2017 v Národní akademii věd.

30.10.2020