Vyhledat místo:

Líbí se mi web Slunečno.cz

Líbí se Vám web Počasí Slunecno.cz ?

Aplikace Slunecno.cz

Pro Windows 10 a 11 Pro Windows 10 a 11
Rychlá instalace Rychlá instalace
Jednoduchá obsluha Jednoduchá obsluha
Snadný přístup Snadný přístup

Počasí Slunecno.cz najdete také na sociálních sítích:

X Počasí Slunečno.cz

Pinterest Počasí Slunečno.cz

Videa Počasí Slunečno.cz na Youtube
SlunečnoPředpověď počasí Slunečno.cz - Články o počasí - Kometa C/2011 L4 PanSTARRS bude pozorovatelná na jarní obloze.

Kometa C/2011 L4 PanSTARRS bude pozorovatelná na jarní obloze.

14. února 2013 10:26

Spatřil jsem kometu oblohou letěla… C/2011 L4 PanSTARRS bude pozorovatelná na jarní obloze.

Chtěli byste také spatřit kometu letící oblohou tak jako v písni Jaromíra Nohavici? Brzy budete mít dobrou příležitost. S velkou pravděpodobností se na jarní obloze předvede kometa C/2011 L4 Pan STARRS v celé své kráse. Astronomové předpovídají, že tato kometa bude velmi jasná. Důvodů mají hned několik. Kometa PanSTARRS bude prolétávat v malé vzdálenosti od Slunce, což by mělo zapříčinit vznik dlouhého dobře viditelného ohonu. Pro tvorbu takového ohonu bude mít kometa dostatek materiálu, protože podle pozorování má velké jádro. To může být také zárukou její dlouhé životnosti a toho, že se předčasně nerozpadne.

Podle České astronomické společnosti (http://www.astro.cz/komety2013) by kometa měla již na přelomu února a března prolomit hranici viditelnosti a postupně se přibližovat ke Slunci. Odborníci z NASA (http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2013/06feb_panstarrs/) očekávají, že bude viditelná pouhým okem tak jako hvězdy Velkého vozu. Bez přístrojů by měla být vidět koma komety, k vidění ohonu bude pravděpodobně zapotřebí alespoň malý dalekohled nebo triedr.

PanSTARRS bude pozorovatelná nad západním obzorem. Protože se ale bude pohybovat velmi blízko Slunce, bude viditelná pouze za soumraku, kdy obloha ještě není zcela tmavá. V Česku by měla být nejlépe vidět mezi 11. a 20. březnem a poté ještě o měsíc později, kdy bude méně rušena svitem Měsíce.

Astronomové poukazují především na mimořádný úkaz, který se na obloze vyskytne 12. a 13. března, kdy bude kometa míjet úzký srpek narůstajícího Měsíce. V úterý 12. března se bude Měsíc nacházet mírně na sever pod hlavou komety, následující večer by pak měl přecházet přes ohon komety.

Odborníci ovšem také připouští, že vývoj jasnosti a životnosti komet se nedá s velkou jistotou předpovědět. I tato kometa může naše očekávání na její jasnost a viditelnost zklamat. Pohled na večerní oblohu ale nic nestojí, a tak chcete-li také spatřit letící kometu, najděte si vhodné, nejlépe vyvýšené, místo s dobrým výhledem na západní obzor, který nebude rušen svitem města. Pak už zbývá jen doufat, že se optimistické předpovědi astronomů vyplní a kometa na obloze vykouzlí fascinující podívanou.

Autor: Lukáš Marek