Líbí se Vám tento web? Budeme velmi rádi, pokud přidáte hodnocení +1

Záhady planety Mars - část první

26. prosinec 2016 08:52

Během uplynulého půl století se vědci naučili o této planetě velké množství věcí, především díky poslání člověkem neobsazené, robotické vesmírné lodi, na orbitu planety a přistání s dvěmi robotickými vozítky na povrchu planety.

,,MARS JE DYNAMICKÉ MÍSTO. Je to podobné jako navšítivit pyramidy v Egyptě. Nyní již víme, že zde v minulosti probíhaly úžasné věci," řekl Kevin Lewis, asistent profesora na Johns Hopkins University pro Výzkum země a planetárních systémů, který je zároveň vědcem NASA pro misi Curiosity Rover (Zvědavé vozítko). Zároveň Lewis označil Mars jako ,,mysteriózní novelu", která přímo dráždí ke zkoumání.

Zde je přehled hlavních záhad, o kterých věd i doufají, že se povede vyřešit v budoucnu díky průzkumu planety ať již lidmy samotnými nebo stroji.

Záhada Marťanské Atmosféry

Jsou zde určitá znamení, že atmosféra Marsu, která je z větší části tvořená oxidem uhličitým, mohla být v minulosti mnohem tlustčí než je dnes. To vede k provokativní otázce: Když byla tlustčí, kam se podělo všechno CO2? Ztratil snad Mars své magnetické pole, které dělá planetu dolnější vůči solárnímu větru plného elektrických částic, které přenesly většinu z jeho atmosféry do vesmíru? Má snad planeta skryté rezervy uhlíku vně svého povrchu nebo je uhlík uložený v solích a ve skalách?

Další nevysvětlené atmosferické záhany na Marsu mají původ v přítomnosti methanu, který byl objevený Evropskou vesmírnou agenturou při Mars Express uskutečněným v roce 2003. Na Zemi, nejvíce z našeho methanu v atmosféře, pochází z živých organismů, jako jsou krávy nebo další pastviní živočichové, který ho produkují jako vedlejší produkt trávení a poté ho říhnutím vypouští do vzduchu. Jenže se příliš nezdá, že Mars podporuje jakoukoliv formu života, tak přítomnost methanu na Marsu musí mít jinou příčinu. Vědci tvrdí, že methane je v atmosféře Marsu stabilně přes 300 let, takže cokoliv tvořilo atmosférickou podporu plynu, muselo se tak stát v nejbližší době.

Voda na Marsu

Mars je jedinou planetou v našem slunečním systému, kromě planety Země, který tak jako jediný má tekoucí vodu. Robotický průzkum Marsu vedl k objevům jako perfektně zakulacené oblázky, které z větší části musely být utvořeny proudící vodou a jemnozrné sedimenty podobné těm, které jsou na dně jezed na Zemi, což značí, že jednou na Marsu mohli být starověké oceány a řeky. Kam se ale všechna voda poděla? ,,V minulosti se muselo stát něco, čím se stal vývoj na Marsu tolik odlišným od vývoje na Zemi," řekl Lewis v roce 2015.

Pokud měl ale Mars oceány a řeky, tak to přináší vědcům další hádanku. Aby mohli existovat velké shluky tekuté vody, měl by tak být Mars v minulosti mnohem teplejší, než co značí známá historie klimatu na této rudé planetě.

,,S velkou pravděpodobností zde tekutá voda na povchru po určitou dobu byla, ale po jak dlouhou dobu?" zeptal se Lewis v roce 2015. ,,A v jakém objemu? To jsou některé z otázek, na které hledáme odpovědi."

V dalším díle článku: Byl na Marsu někdy život (a je tam stále)?

Patrick J. Kiger
National Geographic

Sdílejte tento článek se svými přáteli na síti Facebook :

Možná Vás budou zajímat následující články o počasí:

šipkou ˄ nebo ˅ je možné posouvat se seznamem následujících článků:

Odkazy na další články najdete ve spodní části stránky

Každý rok lze ušetřit na povinném ručení. Spočítejte si svoji úsporu.

Aktuální články můžete odebírat prostřednictvím RSS přímo do vaší čtečky.

Odkazy na aktuální články zasíláme také jako součást bezplatné služby

24.3.2017
Země měla druhý nejteplejší únor v historii měření NOAA

NOAA.gov (published online on web March 17 2017) Po Zimě 2017 se na konci února objevilo Jaro dříve, nebo bylo přinejmenším za rohem... více

8.1.2017
Počet úmrtí z umrznutí v celé Evropě strmě roste - doplňeno

Poslední studená vlna, která se přehnala napříč celou Evropou, za poslední dva dny způsobila nejméně 23 úmrtí na podchlazení... více

29.12.2016
Záhady planety Mars - část druhá - Byl na Marsu život?

Jak v roce 2014 v jednom rozhovoru vysvětlit astronom Neil deGrasse Tyson, důkazy dřívější přítomnosti vody na Marsu nasvědčují, že tu... více