🌞 Předpověď počasí Slunečno.cz / Články o počasí /

Záhady planety Mars - část druhá - Byl na Marsu život?

29. prosinec 2016 10:11

Jak v roce 2014 v jednom rozhovoru vysvětlit astronom Neil deGrasse Tyson, důkazy dřívější přítomnosti vody na Marsu nasvědčují, že tu dříve byl také život. ,,Voda zde jednou byla, a pokud zde byla jednou voda, byl zde také přítomný život," řekl v rozhovoru Tyson.

Celé generace spisovatelů science fiction si představují Mars jako osídlený inteligentními bytostmi, tak to vše co víme o součastným podmínkách na planetě - od tenké atmosféry, extrémního chladu a nedostatku povrchové vody, k vesmírnému záření, které bombarduje povrch planety - vytváří zcela nepříznivé podmínky pro život tak, jak ho známe na Zemi. Vědci ale již dříve objevili, že některé organismy se dokázaly vyvinout v extrémních podmínkách na různých místech na Zemi, jako na hlubokém dnu oceánu s extrémně vysokým tlakem na povrch těla živočichů. Zatím ale neznáme žádné podobné formy života, snad kromě mikrobů, které by dříve žily na Marsu, nebo které tam stále žijí nebo se nacházejí pod povrchem Marsu, který zatím nebyl prozkoumán.

,,Důvodem číslo jedna (pro průzkum Marsu) je to, že hledáme známky života ve všech slunečních systémech," řekl v roce 2016 administrátor NASA Charles Bolden. ,,Jen si zkuste představit, co by to znamenalo najít byť jen jednobuňečný mikroorganismus na povrchu Marsu," dodal Bolden.

Jak Lewis vysvětlil v roce 2015, nejvíce pravděpodobný scénář je ten, že na Marsu byl dříve život, a to během období, kdy měl tlustčí atmosféru a odlišné klima. ,,Téměř jistě se jednalo o mikroorganismy jako jsou baktérie," řekl. Robotické sondy a budoucí lidské posádky mohou eventualně odhalit důkazy takových organismů, pohřbených hluboko pod povrchem Marsu, čemuž se doposud žádná mise ani sonda na Marsu nezkoumala dostatečně.

Možnost dřívějšího života na Marsu vznáší další fascinující otázku. Tou je vliv asteroidů a meteorů na povrch Marsu způsobující odlamování kousků skal, kdy v neposlední řadě tyto úlomky doletěly na Zemi a narazily na povrch naší planety. Molekulární biofyzik a biochemik Steve Benner z Nadace pro aplikovanou molekulární evoluci, vysvětlil ve svém článku z roku 2013 publikovaným v časopise Smithsonian, že některé z něchto úlomků skal obsahují chemické a minerální látky dokazující, že život na Marsu existoval dávno před životem na Zemi. Pokud tomu tak bylo, znamená to snad, že život na Zemi se přenesl z nějakého meteoru původem z Marsu? ,,Tyto důkazy nasvědčují, že všichni jsme tak trochu Marťani," argumentuje Benner v roce 2013.

Tyto a další nezodpovězené otázky o Marsu davají vědcům studujícím vesmír široké pole pro další výzkum po mnoho let. Tato zvědavost je poháněna faktem, že Mars je nejbližší dostupná planeta, která se podobá té naší.

Patrick J. Kiger