Vesmírné excesy aneb Kde byste žít určitě nechtěli

Subscribe

15. září 2017 03:42

Nekonečný prostor kolem nás, který dalece přesahuje naši domovskou planetu, naše obzory, smysly a často i chápání, skýtá mnoho zajímavostí. Některé z nich určitě stojí za zmínku. Začneme ale postupně s těmi NEJ:

Nejteplejší planeta

Teplota na planetách závisí na vzdálenosti od nejbližší hvězdy. V naší Sluneční soustavě by to byl zajisté Merkur. Obíhá totiž kolem Slunce nejblíže, to jest 57 910 000 kilometrů. Jeho nejvyšší teplota na denní straně dosahuje až 430 stupňů Celsia. Povrchová teplota Slunce je 5 500 stupňů Celsia.
KELT-9, to je známější název pro hvězdu s označením HD 195689, je asi 2,8 krát těžší než naše Slunce. Jeho teplota dosahuje téměř 10 000 stupňů Celsia. V jeho těsné blízkosti, obíhá planeta KELT-9b s teplotou asi 4 300 stupňů Celsia.

Nejstudenější planeta

S teplotou -233 stupňů Celsia tuto příčku vyhrála exoplanetka s názvem OGLE-2005-BLG-390Lb. Tato zřejmě kamenná planeta je asi 5,5 krát těžší než Země. Hvězda, kolem které obíhá, je bohužel menší a chladnější než naše Slunce. Je to totiž tzv. červený trpaslík.

Největší planeta

U exoplanety DENIS-P J082303.1-491201b se astronomové dohadují, jestli je to vlastně planeta, nebo by se měla klasifikovat už jako hvězda typu hnědého trpaslíka. Tato planeta je totiž hvězdou, která je dostatečně velká k nastartování některých jaderných reakcí, ale nedokáže si je udržet. Každopádně má DENIS-P J082303.1-491201b 28,5 krát větší hmotnost než Jupiter a tím si vysloužit podle NASA nejvyšší příčku v žebříčku nejhmotnějších exoplanet.

Nejmenší planeta

Nejmenší dosud objevená planetka se jménem Kepler-37b je velikostí něco mezi naším Měsícem a Merkurem. Tato kamenná planetka obíhá kolem své hvězdy blíže než Merkur ke Slunci a její průměr odhadujeme na 4 500 kilometrů.

Nejstarší planeta

Dosud nejstarší objevenou planetou je exoplaneta a současně i plynný obr s názvem PSR B1620-26b. Je 2,5 krát hmotnější než Jupiter a jeho stáří se odhaduje na 12,7 miliardy let. Pro porovnání, stáří Vesmíru je 13,8 miliardy let.
Tato nejstarší planeta má kolem sebe dvě navzájem obíhající hvězdy. Jednoho bílého trpaslíka a neutronovou hvězdu, kteří se vytvořili jako následek exploze po spotřebování veškerého svého paliva v jádrech.

Nejmladší planeta

Pouhé dva miliony let má planetární soustava V830 Tauri. Tento plynný obr zatím nabírá na hmotnosti díky četným kolizím s okolním prostředím. Jeho hvězda taktéž ještě nemá svou konečnou podobu. Hmotností je asi jako naše Slunce, jen s dvojnásobnou velikostí.

Planeta s nejhorším počasím

Protože nejsme schopni pozorovat počasí na každé objevené planetě, budeme muset hledat kandidáta na tento post v naší Sluneční soustavě. Nad póly Jupitera sonda Juno vyfotografovala obrovské uragány. Podobně nehostinná je i Venuše. Atmosféra zde se pohybuje velice rychle. Tvoří ji z 95% oxid uhličitý. Větry zde dosahují až 360 km/h a teplota povrchu dosahuje k 462 stupňům Celsia.

Sdílejte tento článek se svými přáteli na sociálních sítích :

Každý rok lze ušetřit na povinném ručení. Spočítejte si svoji úsporu.

Aktuální články můžete odebírat prostřednictvím RSS přímo do vaší čtečky.
Subscribe