Obří ledovec Jakobshavn v Grónsku se podle vědců z NASA zvětšuje - Počasí Slunecno.cz

Obří ledovec Jakobshavn v Grónsku se podle vědců z NASA zvětšuje

Subscribe

31. březen 2019 22:20

Vědci z NASA při nedávné studii potvrdili veřejnosti, že největší ledovec v Grónsku už nejméně dva roky nabírá na velikosti. Ledovec Jakobshavn patřil ještě v roce 2015 k nejrychleji tajícím ledovcům na světě, proto zjištění vědců mnohé překvapilo.

Situaci ohledně tání ledovců v Grónsku mapoval pětiletý projekt Oceans Melting Greenland, který je součástí Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku. Vědci zaznamenali, že od konce roku 2014 se tání ledovce výrazně zpomalilo i navzdory tomu, že za předešlé dvě dekády se ztenčil o takřka čtyřicet metrů. Od roku 2016 ledovec Jakobshavn dokonce začal nabírat na hmotnosti. To vše má na svědomí, ochlazení okolních vod v oceánu o takřka dva stupně Celsia.

Podle glaciologů NASA nabírání hmotnosti ledovců souvisí s přítomností výrazně chladnějších vod, než tomu bylo před pěti lety. Výrazné ochlazení vod v oblasti Grónska souvisí podle vědců s klimatickým jevem severoatlantická oscilace. V důsledku působení mnoha faktorů tento jev může přinést do některých oblastí oceánu nižší nebo naopak vyšší teploty v řádu několika let.

Vědci zároveň ujišťují veřejnost tím, že současný růst ledovce Jakobshavn je pouze dočasný, protože teplota světových oceánů v důsledku globálního oteplování ve velkém měřítku nezadržitelně roste a postupnému tání ledovců už nic nezabrání. Jiné studie bohužel potvrdily, že za posledních 25 let absorbovaly o 60 procent více tepla ze skleníkových plynů, než původně odhadovali.

Podle glaciologů z Kalifornské univerzity začne ledovec Jakobshavn zase postupně tát. Stejného názory jsou i vědecké kapacity z celého světa. V současné době se obří ledovec rozkládá na ploše sta tisíc kilometrů čtverečních a díky své velikosti výrazně ovlivňuje hladinu světových oceánů. Kdyby došlo k jeho úplnému roztátí, tak by se zvýšila hladina světových oceánů takřka o 8 metrů.

Sdílejte tento článek se svými přáteli na sociálních sítích :

Každý rok lze ušetřit na povinném ručení. Spočítejte si svoji úsporu.

Aktuální články můžete odebírat prostřednictvím RSS přímo do vaší čtečky.
Subscribe